Skočiť na hlavný obsah
PR | foto: Barbora Likavská
24.05.2022

Hashtag zatraktívňuje #Trnavu pre návštevníkov, ktorí vytvárajú živý organizmus

Roman Gajdoš

Centru mesta Trnava dominuje inštalácia hashtagu, ktorá sa v tomto roku dočkala nového vizuálneho návrhu. Jedným z jeho autorov je aj Mgr. et MgA. Roman Gajdoš, PhD., zástupca vedúceho katedry pedagogiky výtvarného umenia na Trnavskej univerzite.

Trnavský hešteg: Turistická atrakcia komerčného charakteru

Ako ste sa dostali k tvorbe nového hashtagu, ktorý poznáme z centra Trnavy?

Oslovil ma jeden zo spoluorganizátorov a tvorca jedného z písmen Ján Baláž, ktorý pomáhal príspevkovej organizácii Zaži v Trnave s kontaktovaním a výberom autorov do tohto projektu.

Roman Gajdoš, hashtag Trnava (foto Barbora Likavská), Trnava city center

Ako vnímate dôležitosť tohto hashtagu. Prečo sa nachádza v centre Trnavy je a prečo by tam mal aj ostať?

Pokiaľ hovoríme o hashtagu ako o celku, je to prakticky turistická atrakcia komerčného charakteru spojená s verejnou akciou. Snaží sa mesto zatraktívniť pre návštevníkov a to tak, že systematicky vytvára body zastavenia a kontaktu, podstatné a žiadané najmä v letnom období.  Návštevníci potom svojimi telami mesto fyzicky zapĺňajú a vytvárajú dojem spolupracujúceho, kolektívne zdieľaného a živého organizmu.

Ak sa pýtate na konkrétny znak hashtagu, teda na moju realizáciu a jej maliarske obsahy, asi je dôležitá preto, že hovorí o výčitke a vine. V prvom pláne zobrazuje Buratina v náručí svojho otca. V tom druhom pripomína, že kremeľský mráz je vo vzduchu stále cítiť, napriek tomu, že prichádza horúce leto.

Roman Gajdoš hashtag Trnava (foto Barbora Likavská), Trnava city center

Čo konkrétne ste robili vy? Ako sa Vám pracovalo v tíme?

Vytvoril som samotný znak hashtagu a aj keď to možno na verejnom dokončovaní tak pôsobilo, nešlo o tímovú prácu. Nová koncepcia spočívala v tom, že každý z autorov pracoval na svojom písmenku v súkromí a vo verejnom priestore sa robili dokončovacie práce podľa dohody nejakých 20 percent a to najmä z dôvodu, že v tomto roku komisia uprednostňovala figuratívne práce s výraznejším rukopisom pred plošnými a abstraktnými. V skutočnosti boli takmer všetky časti nápisu ešte pred dopravou z ateliérov dokončené do takej úrovne, že na verejnom prezentovaní sme sa prakticky už len nechávali fotiť a konverzovali J. Bola to veľmi príjemná akcia.  

logo mesta trnava

Logo Trnavy: Mesto, kde sa žije kráľovsky

Participovali ste aj na novom logu mesta Trnava? 

Tvorba nového loga Trnavy bola úplne inou akciou, ktorej som sa, keďže nie som grafický dizajnér, nijako nezúčastňoval. Priznám sa, že samotné nové logo som si pozrel len pred niekoľkými dňami. Predpokladám, že sa pýtate kvôli diskusii a kontroverzii, ktorú vyvolalo. Prešiel som si články a facebookové komentáre, ktoré hneď po uvoľnení loga vznikli a musím povedať, že niektoré postrehy, akokoľvek ironické, sú naozaj vtipné a trefné. Osobne mám skôr väčší problém s textovým sloganom, ktorý má spolu s logom vytvárať vizuálnu identitu mesta. Ten pôsobí na mňa príliš „huxleyovsky“ - priveľmi normatívne, priveľmi sugestívne a hodnotiaco.

Roman Gajdoš, hashtag Trnava (foto Barbora Likavská), Trnava city center

Na aké ďalšie projekty sa od vás môžeme tešiť?

mestským kurátorom máme rozbehnutú komunikáciu o animačných aktivitách a vizuálnych materiáloch týkajúcich sa sôch vo verejnom priestore v Trnave, na ktorých by sa mohli podieľať študenti našej katedry. Tento projekt by mohol pomôcť k zviditeľneniu menej známych sochárskych a priestorových realizácií, pričom by zároveň vytvoril akúsi alternatívu, ktorá by sa snažila preprogramovať konvenčnú mentálnu mapu mesta vo vedomí jednotlivcov.

Nestíhaš všetko sledovať? Nevadí!
Prihlás sa do newslettera a už ti nič neujde

Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.