Skip to main content

Zapojili sme sa do kampane Suchý február, ktorá upozorňuje na riziká konzumácie alkoholu

Aj my na Trnavskej univerzite sme sa zapojili do kampane Suchej únor (Suchý február), ktorá pomáha každoročne tisícom ľudí so zvedomením si svojeho vzťahu k alkoholu. S pitím vďaka nej nadobro skončí 53% účastníkov, osobnú hrdosť si vďaka kampani zdvihne 86% účastníkov a vlani sa aj vďaka spolupráci s ISIC zpojilo takmer 20% študentov. Suchej únor je mesačná výzva, pri ktorej si môžeme vyskúšať, či zvládame pitie alkoholu alebo, naopak, alkohol ovláda nás.

Pokiaľ máte chuť ochutnať triezvy život, pridať sa ku kampani a vyskúšať si mesiac bez alkoholu, registrujte sa na www.suchejunor.cz. Registrácia je spustená od 18. januára 2021. 

Pre ročník 2021 organizátori pripravili aj Instagramovú súťaž o najlepší nealko drink. Ten víťazný pôjde rovno do vybraných reštaurácií. Do súťaže sa môžete zapojiť počas celého februára.

Čo prinesie Suchej únor jeho účastníkom?

Suchej únor sa stal kampaňou za „čistokrvný život“, ktorý pre mnoho účastníkov neznamená iba mesačný detox od alkoholu, ale celkovú očistu spojenú so zdravým životným štýlom a chuťou urobiť pre seba niečo zmysluplného. Rovnako ako inšpirovať ostatných. Že ľuďom triezvosť zachutí, dokazuje i 53 % účastníkov, ktorí v dotazníku po štyroch mesiacoch potvrdzujú dlhodobé zvoľnenie v konzumácii alkoholu. Často preto, že im Sucháč otvoril oči a pomohol k príjemnej sebereflexii. Toto si totiž môžeme vychutnať všetci:

Pozitívna kampaň ale taktiež reaguje na skutočný problém. Alkohol je každodenným spoločníkom našich životov, opojný nápoj plný radosti i droga, v ktorej sa rozpustila nejedna dobrá duša. A práve vďaka kampani Suchej únor v spoločnosti viac a viac rezonuje otázka: Prečo vlastne pijeme? Šesť ľudí z desiatich má vo svojej blízkosti niekoho, kto v súboji s alkoholom ťahá za kratší koniec. Sucháčom tak prehovárame k sebe, ale i k ľuďom okolo nás.

"Ovládáme alkohol my, alebo alkohol ovláda nás?"

Suchej únor nechce prohibíciu, ani nebojuje proti alkoholu ako takému. Je to osvetová kampaň za zdravší a uvedomelejší život, do kterého patrí i (spravidla) umiernená konzumácia. Je založená na skutočnom probléme, ktorý na Slovensku i v Česku máme. Je ním neúmerne vysoká spotreba alkoholu a s ňou spojené negatívne dôsledky. Čísla platné pre Českú republiku:

  • 6 % celkovej úmrtnosti v Česku patrí alkoholu
  • Podľa českých dát je cez 1 milión ľudí za hranicou rizikového pitia
  • Podľa WHO vypijeme 14,4 litra čistého liehu na osobu za rok – po odpočítaní spotreby u turistov
  • 6 miliárd sú společenské náklady súvisiace s nadmernou spotrebou alkoholu

 

Suchej únor: Alkoholová hmla predo mnou... 

alebo Opitý za volant nesadneš a prvý drunkometer

Píše sa september roku 1897 a dvadsaťpäťročný vodič londýnskej taxislužby George Smith sa stáva pravdepodobne prvou osobou na svete zatknutou za riadenie v opitosti. Svoj automobil vtedy zaparkoval o nemenovanú londýnsku budovu.

Nasleduje ďaľší svetový medzník, a to rok 1910. Vtedy vstúpil do platnosti v New Yourku pravdepodobne prvý zákon, ktorý začal oficiálne trestať riadenie v alkoholovom opojení. 

O daľších 26 rokov neskôr, v roku 1936, patentuje americký doktor Rolla N. Harger prvý svetový alkoholtester, originálne pomenovaný „drunkometer“. Tento „opilcomer“ pracoval na princípe mokrej chemickej analýzy. Hriešnikom nafúkaný balónik sa nasadil na „opilcomer“, kde sa z balónika vypustený vzduch dostal do kontaktu s chemickou látkou – permanganátom draselným. Ten v závislosti na koncentrácii alkoholu menil farbu. Pokiaľ zostal bez zmeny – fialový, obsah alkoholu se nepreukázal.

Moderná história boja proti prítomnosti alkoholu za volantom sa však začala písať až v roku 1980. Vtedy, po usmrtení trinásťročného dievčaťa opitým vodičom, vznikla v Kalifornii skupina „Matiek proti riadeniu v opitosti“ známa pod skratkou MADD (Mothers against Drunk Driving) a otvorila túto problematiku širokej americkej i svetovej verejnosti (pretože, čo sa stane v „juesej“, to za chvíľu frčí všade).

Alkoholový opar a slepci s 1,5 promile

Polícia ČR evidovala v roku 2019 celkom 4 627 nehôd zavinených pod vplyvom alkoholu (4,3 % z celkového počtu nehôd). O život pri nich prišlo 53 osôb, teda 9,7 % všetkých usmrtených na českých cestách. Najviac alarmujúci zostáva fakt, že vyše polovica všetkých „alkoholových nehôd“ spôsobili vodiči posilnení na minimálne 1,5 promile. Ešte raz- vyše polovicu nehôd zavinili vodiči, ktorí pred jazdou vypili minimálne 6 pív, 6 panákov alebo 6 pohárov vína. 

Riziko dopravnej nehody sa pritom pri 1,5 promile zvyšuje viac než dvadsaťkrát. Pravdepodobnosť, že taká nehoda skončí smrťou sa ale zvyšuje dvestokrát. Nehody pod vplyvom sú logicky výrazne vážnějšie. Vieme, že veľkej časti populácie sa nezodpovedné chovanie za volantom netýka. Existuje však pojem SHD – second-hand drinking. Nemusí ísť často priamo o nás, ale o chovanie tých okolo nás, ktorých na ceste môžeme v tom opare stretnúť.      

Ako si 1,5 promile za volantom pedstaviť v praxi? Uprimne, nemáme presný prepočet s ohľadom na rýchlosť, ktorou sa ten ktorý dobrodinec rútí, ale akýkoľvek alkohol v krvi spôsobuje takzvané tunelové videnie. To máme konieckoncov i za triezva – napríklad pri jazde od 130 km/h na diaľnici sa naše zorné pole začíná limitne blížiť nule. S alkoholom sa však zorné pole zužuje bez ohľadu na rýchlosť a my objektívne slepneme. S 0,8 promile vidíme sotva tri štvrtiny priestoru pred nami, a pokiaľ si doprajeme zmienených šesť pív a priblížime sa 1,5 promile v krvi, zo sveta pred sebou uvidíme sotva tretinu. A to sa bavíme o šťastnej chvíľke, behom ktorej sa vodič nedostane do krízovej situácie, na ktorú by musel reagovať. Až so šliapnutím na brzdu totiž prichádza tá pravá rallye Paríž neparíš.

 

Suchej únor nemá za cieľ spraviť z nás abstinentov. Ale vieme, že je okolo nás množstvo tých, ktorí problém s alkoholem reálne majú, a že je proste dobré túto tému otvárať. V práci, doma, medzi kamarátmi, v škole. Sme zároveň presvedčení, že pozitívna kampaň, ktorá ľudí baví a motivuje, je účinnejšia než hocaký nátlak. A preto k zapojeniu sa do kampane a šíreniu jej myšlienky vyzývame i každého z vás. Alkohol se totiž nemusí týkať len nás, ale taktiež ľudí okolo nás, kvôli ktorým sa stávame niečím ako „pasivnymi fajčiarmi“, teda skôr konzumentami alkoholových excesov. Hovorí sa tomu SHD, teda second-hand drinking (pitie z druhej ruky). Keď napríklad pije náš rodič a na nás to negatívne dopadá. Alebo keď pije náš kamarát, kolega alebo zamestnanec.

Veríme skrátka, že sa vám mesačná abstinencia stane užitočnou životnou skúsenosťou, po ktorej budete vedieť, že i keby ste strávili príjemný večer s pohárom dobrého vína, budete vedieť, že by ste to zvládli i s bylinkovým čajom.

V rámci kampane vychádza taktiež kniha, ktorá predstavuje alkohol v mnohých spoločenských úlohách. Naprieč 28 kapitolami od spánku, cez rizikové povolania, vzťahy a sex, liečbu, výchovu, gastronomiu, šport, motiváciu, alebo dopady alkoholu na generáciu Z a vzdelávanie. Je pozitívna a odľahčená, no plná informácií, príbehov, rozhovorov s celkom 72 osobnosťami.

Sucháč prebieha už 9. rokom. Medzi partnerov akcie patrí Národný ústav duševného zdravia, BESIP, Ministerstvo zdravotníctva ČR, Národná linka pre odvykanie, alebo ISIC.

 

Podľa podkladov kampane Suchej únor spracovala 

Mgr. Barbora Likavská

 

Trnavskú univerzitu môžete sledovať aj na sociálnych sieťach. Ďakujeme!